كوچك يا بزرگ كردن بخش :.متون عمومي
1394/6/7 شنبه
 
(پیوست شماره 1)
 
« شیوه نامه طول مدت دوره،مرخصی تحصیلی، لغو عدم مراجعه و انصراف کارشناسی ارشد »
 
 
 
الف- سنوات تحصیلی:
 
1-    طول مدت
طول مدت دوره کارشناسی ارشد برای دانشجویی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی کند حداکثر 5 سال مشتمل بر 10 نیمسال تحصیلی است.
1-1- طول مدت تحصیل دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند حداکثر 3 سال می باشد.
1-2- طول مدت تحصیل دانشجویان اتباع غیرایرانی حداکثر 3 سال است.
 
2-   افزایش سنوات تحصیلی
دانشجویان ایرانی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی نمایند علاوه بر 10 نیمسال سنوات مجاز می توانند از سه نیمسال تحصیلی دیگر با پرداخت شهریه(مطابق مصوبه هیات امنا) از افزایش سنوات بهره مند شوند.
 
تبصره 1 : افزایش سنوات شامل دانشجویانی که از معافیت تحصیلی (نظام وظیفه) استفاده می کنندنمی شود، بدیهی است این افراد بعد از تعیین وضعیت نظام وظیفه (اخذ معافیت دائم یا پایان خدمت) می توانند از این مقررات استفاده نمایند.


تبصره 2 : دانشجویان اتباع غیرایرانی مشغول به تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد تابع مقررات مصوب وزارت متبوع می باشند و نمی توانند از مزایای افزایش سنوات استفاده کنند.

تبصره 3 : موارد فوق برای دانشجویان سنوات قبل نیز که منطبق با این آئین نامه می باشند قابل اجرا است.
 
ب - مرخصی تحصیلی:
1-     دانشجوی کارشناسی ارشد می تواند حداکثر برای دو نیمسال تحصیلی متوالی یا متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند.
تبصره: مدت مرخصی تحصیلی، جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو محسوب می شود و دانشجو موظف است در مدت استفاده از مرخصی تحصیلی، شهریه ثابت نیمسال تحصیلی مربوط را بپردازد.
2-  تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی، حداقل دو هفته قبل از شروع ثبت نام هر نیمسال تحصیلی، توسط دانشجو به مرکز ارائه شود. موافقت مرکز، مشروط به بررسی وضعیت تحصیلی و امکان اتمام دوره در سنوات باقیمانده می باشد، که پس از تصویب شورای آموزشی مرکز، کتباً به دانشجو ابلاغ می شود.
3-  دانشجویی که به عنوان مامور دولت، همسر یکی از کارکنان دولت، یا همسر یکی از دانشجویان بورسیه به عنوان همراه به خارج از کشور اعزام می شود، می تواند با ارائه حکم مربوط و به تشخیص و تایید گروه آموزشی مربوط و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه، علاوه بر استفاده از میزان مرخصی تحصیلی مجاز در طول دوره تحصیل، در هنگام ماموریت تا چهار سال دیگر نیز از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی و با پرداخت شهریه بهره مند شود.
 
ج - انصراف از تحصیل:
1-  ترک تحصیل بدون کسب اجازه از مرکز محل تحصیل، انصراف از تحصیل محسوب می شود و دانشجوی انصرافی، حق ادامه تحصیل ندارد.
تبصره: در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه می داند، باید دلایل آن را حداکثر تا زمان ثبت نام نیمسال تحصیلی بعد به مرکز محل تحصیل خود ارائه دهد. در صورت تایید موجه بودن آن توسط شورای آموزشی مرکز، نیمسال تحصیلی مذکور که دانشجو بدون اطلاع ترک تحصیل کرده است، مرخصی تحصیلی با احتساب در سنوات و پرداخت شهریه ثابت محسوب می شود.
 
2-  دانشجویی که قصد انصراف از تحصیل دارد، باید درخواست انصراف خود را شخصاً و به طور کتبی به مرکز ارائه دهد. این دانشجو مجاز است فقط برای یک بار تا فاصله شروع نیمسال تحصیلی بعد، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد. پس از انقضای این مهلت، حکم انصراف از تحصیل ایشان صادر شده و دانشجو پس از آن، حق ادامه تحصیل در آن دوره را ندارد.
تبصره: تحصیل مجدد دانشجوی منصرف از تحصیل در دوره کارشناسی ارشد از طریق آزمون سراسری یا دوره های فراگیر براساس ضوابط مربوط امکانپذیر است.
 
3-دانشجوی منصرف یا اخراجی موظف است به کلیه تعهداتی که در دوران تحصیل داشته است، شخصاً عمل کند. صدور هر گونه گواهینامه و اعطای ریزنمرات و پذیرفتن مجدد دانشجو به شرح تبصره بند 2 منوط به تسویه حساب دانشجو با دانشگاه است.
 
د- لغو عدم مراجعه و لغو انصراف :
ترک تحصیل دانشجو بدون اخذ مرخصی تحصیلی عدم مراجعه محسوب شده و در صورت درخواست بازگشت به تحصیلی مشروط بر آنکه بتواند در سقف سنوات مجاز تحصیل خود را به اتمام برساند، امکانپذیر است.
1-    لغو عدم مراجعه دانشجویان در قالب مرخصی مجاز در مرکز/ واحد انجام می پذیرد.
2-    برای دانشجوی ایرانی غیر مشمول که مدت عدم مراجعه آن بیشتر از حد مجاز مرخصی تحصیلی است و یا تقاضای لغو انصراف دارد با شرایط ذیل قابل بررسی است.
 
2-1- لغو عدم مراجعه یا لغو انصراف برای یکبار در طول تحصیل در شورای آموزشی استان امکانپذیر است.
2-2-        دانشجو به ازای هر 8 واحد درس باقیمانده یک نیمسال سنوات مجاز داشته باشد (حداقل یک نیمسال برای درس پایان نامه از سنوات مجاز دانشجو در نظر گرفته شود).
2-3-        دانشجویان متعهد به سازمان ها برای بازگشت به تحصیل می بایست موافقت نامه سازمان ها ذی‌ربط را ارائه دهند.
2-4-        دانشجویان مشمول پس از پایان خدمت سربازی/ معافیت دائم می توانند از این مقررات استفاده نمایند.
2-5-        طول مدت عدم مراجعه یا انصراف به عنوان مرخصی تحصیلی با احتساب در سنوات و پرداخت شهریه منظور خواهد شد.
این شیوه نامه در 4 بخش، 10 بند و 6 تبصره تهیه شده و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد و مسئولیت حسن اجرای آن به عهده ریاست محترم استان و نظارت آن بعهده اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه می‌باشد.
 
بيشتر